آیا می دانید که کوچک ترین....
نوشته شده توسط : amin

چه زمانی از باروت استفاده شد؟

این بار نیز چینی‌ها بودند که برای اولین بار در جنگ‌ها از باروت استفاده کردند. در ســــال 1232 میــلادی، چینی‌ها پودر سیاه (باروت) را کشف کرده و یاد گرفته بودند که چگونه از آن برای ساختن بمب و نیروی پرتاپ موشک‌های‌شان استفاده کنند. این‌گونه موشک‌ها اولین بار به وسیله‌ی مغول‌ها در جنگ گلینکا در سال 1241 میلادی استفاده شده است. اعراب نیز در سال 1249 میلادی از این‌گونه موشک‌ها استفاده می‌کرده‌اند.
 
چه زمانی از اولیــــــن میکروسکوپ استفاده شد؟

در قــــــرن 16، دانشمندان مطالعه روی اجزای داخل بدن انسان را شروع کردند. آن‌ها از وسیله‌ی جدیدی استفاده کردند که به آنان در این‌کار کمک می‌کرد. این وسیله یک نوع میکروسکوپ با دو عدسی بود که حدود سال 1590 با استفاده از عدسی‌ها به مطالعه روی محیط اطراف پرداخت.
 
تلسکوپ چه زمانی اختراع شد؟

شهرت گالیله به خاطر تلسکوپ‌هایی است که در سال 1609 برای رصد‌های نجومی خود ساخت، در حالی که بزرگ‌ترین تلسکوپ و قطر عدسی شیئی آن فقط 5 سانتی‌متر بود. و عدسی چشمی آن تصویری مستقیم ایجاد می‌کرد. گالیله از تلسکوپ کوچک خود برای کاوش‌ دره‌ها و کوه‌ها، ماه و رصد‌ اشکال مختلف زهره و چهار قمر بزرگ منظومه‌ی شمسی استفاده می‌کرد. اما تلسکوپ انعکاسی در سال 1668 توسط نیوتن ساخته شد. او اولین کسی بود که از تلسکوپ برای رؤیت قمره‌های مشتری استفاده کرد.
 
قله‌ی اورست چه زمانی برای اولین بار فتح شد؟

قله‌ی اورست که در هیمالیا قرار دارد، 8863 متر ارتفاع دارد. در این ارتفاع، کوه‌هــا همیشه پوشیده از برف و یخ هستند و اکسیژن کمی برای تنفس وجود دارد. سر‌انجام قله‌ی اورست در تاریخ 29 مه 1953 توسط دو نفر، یعنی یک راهنمای نپالی و دیگری که یک نیوزلندی بود، فتح شد.
 
طولانی‌ترین خشک‌سالی چه زمانی بوده است؟

طولانی‌ترین خشک‌سالی که در تاریخ ثبت‌ شده، در کالاما واقع در بیابان آتاکامای شمال شیلی اتفاق افتاده است. برای مدت چهار قرن یعنی از سال 1571، هیچ بارانی در آن منطقه نبارید تا این‌که در سال 1971 اولین باران در منطقه ثبت گردید. بیابان آتاکاما، بین سلسله جبال آند و اقیانوس آرام واقع شده است.
 
دوره‌ی چنگیز‌خان، چه زمانی بود؟

در ســــال 1617 میــــــلادی در دشت‌های نیمـــه متروک مغولستان، کودکی به نام تموچین متولد شد. هنگامی که تموچین 9 سال داشت، پدرش کشته شد و خانواده‌ی او فقیر و تنها شدند. در این آغاز غم‌انگیز زندگی، تموچین رشد کرد و یکی از بزرگ ترین فاتحان دنیا شد. او از طرف مغول‌ها، چنگیز‌خان نامیده شد که به معنی فرمانروای جهان است. در سال 1206 میلادی، چنگیز‌خان رهبر تمام مغول‌ها شد و امپراتوری حیرت‌‌انگیز خود را آغاز کرد.
 
قلمرو حکومتی آشور بنی‌پال کجا بود؟

از سال 668 الی 627 قبل از میلاد، کشور باستانی آشور واقع در بخش فوقانی رود دجله در بین‌النـهرین، تحت حکومت پادشاهی به نام آشور بنی‌پال قرار داشت. این سرزمین تقریباً نواحی شمالی عراق امروزی را در بر‌می‌گرفت.
 
خرابه‌های پرسپولیس در کجا قرار دارند؟

پرسپولیس نام یکی از پایتخت‌های ایران باستان بود. داریوش اول، پادشاه ایران، در حدود 500 سال قبل از میلاد، دستور ساخت پرسپولیس در منطقه‌‌ای کوهستانی واقع در جنوب غربی ایران فعلی را صادر کرد. داریوش و نوادگان وی، کاخ‌های سنگی و خشتی بزرگ و باشکوهی در پایتخت بنا کردند که به محل برگزاری مراسم مذهبی افراد دربار سلطنتی در تعطیلات سال نو (نوروز) تبدیل شدند.
 
کوچک‌ترین کشور مستقل جهان کجاست؟

کشور واتیکان با جمعیت هزار نفر، کوچک‌ترین کشور مستقل جهــان است واتیکان مرکز روحانی و حکومتی کلیسای کاتولیک روم است که خود بزرگ‌ترین کلیسای مسیحی در جهان می‌باشد و مساحتی برابر با وسعت یک پارک متوسط درون شهر می‌باشد.




:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 703
|
امتیاز مطلب : 136
|
تعداد امتیازدهندگان : 46
|
مجموع امتیاز : 46
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: